Categories
Uncategorized

Kenapa Harga Rawatan Ivf di Malaysia Sangat Mahal?

Adakah anda mempunyai masalah ketidaksuburan? Pernahkah anda dengar apa itu rawatan ivf Malaysia? Pada zaman yang canggih ini, terdapat banyak pasangan yang baru berkahwin atau sudah berkahwin selama dua hingga tiga tahun selalunya menghadapi masalah ketidaksuburan.

Sebab ini, banyak pasangan telah menerima rawatan kesuburan untuk mendapatkan peluang hamil. Walau bagaimanapun, masih banyak pasangan telah menghadapi masalah yang tidak mampu membiayai kos rawatan ivf lalu langsung tidak memikir menerima rawatan ini.

klinik kesuburan

Tambahan pula, ramai pasangan tidak menerima rawatan ini bukan sahaja kos mahal tetapi juga takut proses ivf berjaya yang tidak amat tinggi. Rawatan ini tidak boleh dijamin 100% akan berjaya, banyak pasangan juga gagal dalam rawatan kali pertama dan hendaklah menerima kali kedua.

Oleh sebabnya, perlu mengulangi menerima rawatan kesuburan, rawatan ini telah menjadi rawatan yang ramai ditolak oleh pasangan sebab menelan kos yang terlalu tinggi kepada mereka.

Secara puratanya harga ivf di Malaysia adalah mahal, kos rawatan ini adalah dalam anggaran  RM 10,000 hingga RM20,000. Kos-kos ini adalah ramai berbeza dan bergantung kepada reputasi klinik rawatan kesuburan yang dipilih oleh anda.

Kos ini merupakan satu beban yang amat besar terhadap pasangan yang berpendapat rendah. Tidak mengira anda adakah kecenderungan untuk menerima rawatan ini atau tidak, artikel ini adalah membantu anda mengenali apa itu ivf dan sebab-sebabnya kos rawatan ini yang tinggi.

rawatan kesuburan

Kos yang terlibat dalam makmal ivf

Peralatan-peralatan yang digunakan dalam makmal ivf adalah canggih dan amat tertentu untuk menghasilkan embrio yang berkualiti tinggi. Sebab ini, kos yang membeli peralatan juga amat tinggi dan mungkin sekumpulan peralatan-peralatan adalah diimport dari luar negara.

Peralatan yang digunakan untuk pesakit juga hanya guna satu kali sahaja, selepas pesakit itu menerima rawatan ivf, peralatan itu akan dibuang. Perlakuan ini adalah untuk memastikan proses ivf berjaya dapat dipertingkatkan dan mengalakan sebarang jangkitan berlaku selepas rawatan kesuburan itu.

Kepakaran doktor ivf klinik

Selain kos peralatan yang melibat, reputasi kepakaran doktor yang terdapat dalam klinik ivf itu juga telah dilibatkan dalam kos-kos rawatan ivf yang anda telah memilih. Biasanya, doktor yang mempunyai pengalaman ivf yang lebih lama akan memberi tawaran kos rawatan yang lebih tinggi.

Pelaburan dalam kepakaran dalam bidang kesuburan amat penting dan mahal, sebab ini adalah untuk memastikan kadar kejayaan rawatan kesuburan dapat dipertingkatkan dan menurun kadar risiko gagal dalam rawatan.

ivf malaysia

Kos perubatan yang tinggi

Ubat-ubatan yang digunakan dalam proses rawatan ivf adalah juga amat tinggi. Ubat-ubatan ini yang digunakan adalah untuk memastikan kejayaan permindahan embrio dapat dikuatkan. Oleh itu, biasanya ubat-ubatan ini adalah diimport dari luar negara, dan kos penghantaran adalah juga amat tinggi kalau menggunakan penghantaran penerbangan.

Kos perundingan pakar dalam klinik ivf

Sebelum anda menerima rawatan ivf mengambil lawatan ke klinik ivf adalah amat penting. Dalam lawatan itu, anda perlulah berbincang dengan pakar yang terdapat dalam klinik ivf. Selepas perbincangan masalah yang anda telah hadapi, doktor akan memberikan tips ivf yang membantu terhadap masalah anda.

Masalah ketidaksuburan adalah boleh disebabkan oleh banyak fakta, ada orang yang gagal menghamil mungkinnya telur isteri yang tidak elok, atau ada mungkin juga suaminya yang kekurangan dalam sperma yang aktif dan kualiti tinggi.

Semua masalah yang berlaku pada anda perlulah bertanya dengan pakar dalam industri rawatan kesuburan, berbincang dengan doktor itu apa-apa pilihan alternatif yang anda boleh memilih untuk selesaikan masalah anda sebelum anda membayar kos rawatan itu.

Kos perundingan ini biasanya bukan berlaku satu kali sahaja, kalau anda salah memilih klinik ivf yang tidak baik, kemungkinan peluang anda perlu melawat klinik lain juga adalah banyak besar.